INFO

Allt du behöver veta

Deltagarvillkor


Det är tillåtet att delta som band, grupp eller artist.
Musik och show måste framföras live (sing-along/karaoke är inte tillåtet).
Alla genres är välkomna.
Max. showtid 25 minuter.
Max. 1 coverlåt.
Ingen åldersbegränsning för att delta.
Det går bara att delta i den festivalstaden ni bor närmast.
Det är tillåtet att spela låter som är registrerade hos Stim.

Ett urval av det som ingår när ni deltar i Emergenza:

• Biljetter till Musikmässan i Frankfurt (11.-14.April 2018) - för alla i bandet/gruppen! (upp till 10 biljetter, värde 2250 kr)
• Upload av en singel, EP eller album på Spotify, Deezer, Apple Music, Tidal etc. (värde 375 kr)
• Promomaterial som flyer och affisch
• VIP-biljett till alla i bandet till samtliga Emergenza-konserter runt om i värlrden under säsongen ni deltar
• Ni kan tjäna upp till 6000kr redan på er första konsert.
• 20% rabatt på tryck av merchandise t-shirts hos tshirt.se
• Vi presenterar säsongens bästa låtar för Marshall Records (UK)
• Vi hjälpar er att boosta likes på FB, följare på Instagram och plays på Spotify och Youtube
• Coaching i hur musikbranschen funkar och vad ni behöver göra för att lyckas
... och mycket mer

Detta kan lätt bli värt över 9000kr som ni uppnår genom att delta på Emergenza.
Hittar du en bättre deal på karriärfrämjande-/promopaket - får du pengarna tillbaka!

DIN INSATS



En engångsdeposition på 500kr per band/grupp, bra musik och folk som vill uppleva er LIVE :-)

Vi tar hand om allt annat.
Har du frågor?
Använd gärna chatten du ser längst ner på sidan här eller ta kontakt med din regionala manager.

TÄVLINGEN STEG FÖR STEG

• INLEDANDE RUNDOR
I varje stad har vi inledande rundor där 8-10 band/grupper per kväll visar vad dom går för på en scen. Via mobilen röster publiken och musikerna vidare deras favoriter till semifinalena.
NYHET: Från 2017/2018 säsongen har vi i tillagt en jury som gör sin röst hörd i dom inledande rundorna. Juryvinnaren går vidare oavsett hur publikröstningen gick.

• SEMIFINALER
Själva tävlingen intensifieras i semifinalerna då alla som deltar i semifinalen redan har gått vidare en gång och nu vill visa att dom förtjänar en plats i final. Publiken och dom deltagande musiker röster igen via mobilen.
NYHET: Från 2017/2018 säsongen har vi i tillagt en jury som gör sin röst hörd i semifinalerna. Juryvinnaren går vidare oavsett hur publikröstningen gick.

• FINAL

I final är publikröstningen inte slutgiltigt avgörande för vem som vinner utan det är en jury som väljer vinnaren. Tillagt med publikröstningen har finalmusikerna en egen omröstning som resulterar i en musikervinnare som går vidare till juryomgång oavsett av publikröstningen. Det är en branschjury som avgör vem som vinner finalen. Juryn kan välja vinnaren bland publikens favoriter (5-6 band) och musikernas favorit (1 band).
Vinnaren av Malmö- och Göteborgsfinal går vidare till Sverigefinal i Stockholm. Samma kväll som Stockholmsfinal går av stapeln äger Sverigefinalen rum och efter juryn har utsett Stockholmvinnaren väljer juryn Sverigevinnaren mellan Malmö-, Göteborgs- och Stockholmvinnaren.

• NORDISK FINAL
Sverigevinnaren spelar tillsammans med vinnarna från Danmark, Finland och Norge. Bland dessa 4 vinnare väljer en ny branschjury 3 nordiska vinnare som går vidare till den internationella finalen. Senast var den nordiska finalen i Köpenhamn.

• INTERNATIONELL FINAL
Den internationella finalen är en del av Taubertal Festivalen i Tyskland. De 3 nordiska vinnarbanden reser, bor och äter på Emergenzas bekostnad, och de får en upplevelse för livet samt att de kommer få spela på en utomordentlig fet scen på en utomhusfestival i Tyskland. De kommer även träffa andra musiker från hela världen, hänga backstage, träffa branschfolk och festa tills mprgontimmarna! (What happens at Taubertal stays at Taubertal). Vinnaren av den internationella finalen väljs av en internationell sammansatt dommarpanel. Vinnarna får själva välja mellan ett skivkontrakt eller en turné som sitt huvudpris.

FAQ ANMÄLAN



Hur anmäler jag mitt band/grupp?

Det är ganska enkelt - klicka på knappen "anmälan" nedanför och följ instruktionerna. Efter du har fyllt i och skickat in er registrering skickas ett bekräftelsemejl till dig. I det mejlet läsar du detaljer om hur du slutför er anmälan. Efter att du har slutfört anmälan kontaktar vi er för ett bokningsmöte. På mötet går vi genom all info som rör festivalen och vi bokar er konsert.

Behöver vi skicka in demo och presskit?

Nej. En demo visar inte nödvändigtvis ett bands fulla potential utan snarare hur mycket pengar bandet har råd med att spendera i studion. Därför vill vi ge alla band en verklig chans att visa vad de går för LIVE. Det är också därför det är först till kvarn under anmälningen. Med det sagt kan vi bara rekommendera er att promota er band på alla sociala medier så nya fans kan börja följa er!

Vilka genres är tillåtna?

Alla musikgenres är välkomna på festivalen: Rock, Pop, Urban, Blues, Funk, Metal, HipHop, Singer/Songwriter - you name it! :) Alla språk och alla instrumenter är tillåtna. Vi ger inte plats på festivalen till band med extrema politiska åsikter, som uppmanar till våld eller till hat mot sociala grupper eller sexuella trakasserier. Under hela festivalen har den lokala managern befogenhet till varje tid (under anmälningen, under möte eller under en konsert) utesluta deltagare om de anser att dem överskrider reglerna för festivalen. Detta såklart för att få personer att inte förstöra upplevelsen för alla andra.

Mitt band har kontrakt med ett indiebolag eller på eget bolag. Kan vi ändå delta på festivalen?

JA. Det enda som kan stoppa deltagande är band som har kontrakt med ett major label (Universal, Warner, Sony). Tanken är att ge plats till nya talangfulla band. Är ni ändå inte signat på ett major label har ni all anledning att anmälan er för att komma vidare med eran musik! Är ni ännu inte signat på ett major label har ni all anledning att anmäla er för att komma vidare med er musik!

Jag är solomusiker. Kan jag delta?

Ja. Sedan 2014/15 säsongen är det tillåtet att delta på festivalen som soloartist om du spelar egna låtar och kan spela dom LIVE. Är du soloartist med band anmäler du er som band.

Jag spelar i två band. Kan jag delta med båda banden under samma festivalsäsong?

Ja, men bara om maximalt hälften av musikerna i det ena bandet spelar i det andra bandet.

Kostar det något att spela på festivalen?

Nej, man betalar inget för själva spelandet på festivalen. Alla som deltar på Emergenza betalar däremot en engångsdeposition som man får tillbaka under festivalens gång i form av ett musik-, promo- och branschpaket som har ett värde motsvarande upp mot 9000kr. Depositionen är på 500kr per band/grupp och gäller hela säsongen. Läs mer HÄR

Vi kan inte delta. Kan vi få tillbaka depositionssumman?

Ja, om inte datumet för avanmälan har passerat eller om ni inte blivit inbjudna till ett infomöte.

Finns det en deadline för när jag senast måste anmäla mitt band?

Det finns ingen specifik deadline. Dock rekommenderar vi att du anmäler ditt band så fort som möjligt då platserna är begränsade och fylls upp efter principen "först till kvarn"!

Jeg har meldt oss på men fikk beskjed at festivalen ikke arrangeres i nærheten av hvor vi bor. Vi vil delta likevel! Hva må vi gjøre?

Vi har sett at band som ikke bor i nærheten av en festivalby ikke har samme muligheter som de band som bor nærmere festivalenbyen. Når det er sagt vet vi at noen band er mer innstillt på å få det å lykkes likevel og derfor tar vi gjerne en prat så vi sikrer oss at dere kan handtere utfordringen. Kontakt gjerne festivalrepresentanten for den festivalby som ligger nærmest byen dere bor i, da skal vi gjøre vårt beste for å løse dette.

Varför förväntas alla i bandet delta på infomötet?

För det första vill vi ta en pressbild av ert band. För det andra har vi mångårig erfarenhet av att de band där samtilga musiker är engagerade och välinformerad också är dem som får ut mest av festivalen och de möjligheter vi erbjuder. Desutom ger vi feedback på era konserter och då behöver vi träffa alla musiker inför varje konsert.

FAQ KONSERT



Finns det dryck (öl) för musikerna på konserterna?

I Sverige tillåts vi inte att dela ut öl på konserterna eftersom vi kan ha musiker som är under 18år. I länder som Danmark med mer liberal alkohollagstiftning samarbetar vi med Tuborg som ger alla musiker (och i vissa fall även publiken) öl på konserterna. Spelar ni på en av utbyteskonserterna vi erbjuder i Danmark, kommer det finnas Tuborgs öl till er under den konserten. Om den nordiska finalen äger rum i Danmark finns det bira backstage.

Kan vi spela samma dag som ett annat band vi känner?

Möjligtvis. Det är inte något vi kan garantera.

Får vi spela covers?

Ja, dock max en coverlåt per show.

Kan vi spela instrumental musik?

Ja. Alla genres är välkomna.

Är vi fria att utföra performance på scenen?

I princip ja. Det är dock vissa saker som inte är tillåtet på scen (t.ex. eld, pyro, konfetti etc.). Vi ber dig att fråga den lokala festivalrepresentant om lov om ni tänker utföra andra saker på scenen än själva musiken.

Hur länge får vi spela på vår konsert?

Ni spelar ett showcase på max 25 minuter så att ni får möjlighet att framföra era bästa låtar och övertyga publiken om vilka som är bäst.

Hur bestäms tiden för våran konsert?

I de inledande rundorna tilldelas tiderna via slump. Därefter tilldelas tiderna utifrån det intryck band har gett och för att skapa den bästa möjliga upplevelsen för publiken. Vi ser också till att band som spelat först eller sist på de inledande rundorna inte behöver göra det igen på semifinalerna.

Får vi ta med vänner backstage?

Nej, självklart inte. Om era vänner till följa med backstage kan ni säg åt dom att anmäla sig till festivalen först! :)

Kan vi ändra vårt bandnamn efter festivalen har startat?

Det kan vi ordna, men det är ej att rekommendera. Om ni överväger ett nytt bandnamn föreslår vi att ni gör bytet innan de inledande rundorna. Det är ingen idé att byta namn konsert efter konsert då publiken kan tro att det ständigt är ett nytt band.

Kan vi bli fotade, filmade och inspelade på våra konserter under festivalen?

Ja, vi har fotograf på plats och även inspelning av video/ljud vid dom flesta av våra konserter. Vänligen ta kontakt med relevant email. For att boka fotograf maila adressen som hänvisar till den stad du deltar i:
Stockholm: fotosthlm@emergenza.se
Göteborg: fotogbg@emergenza.se
Malmö: fotomal@emergenza.se
För att boka video/ljudinspelning: audiovideo@emergenza-festival.dk (skriv på engelska)

Får vi använda Emergenzas logotyper på våra affischer/plakat för att promota vår egen konsert på festivalen?

Ja. Du hittar logotypen under press här på sidan.

Hur kan vårt band få ytterligare exponering i samband med konserterna och kanske bli omnämn i konsertrecensioner på Emergenzas hemsida?

I samband med konserterna kommer ert bandnamn visas ,men det är ni som själva ansvarar för marknadsföringen av ert band och eran konsert.
Det finns möjlighet att få extra exponering, utöver detta på vår hemsida i form av antigen - konsertrecension, intervju, videointervju eller en "feature". Kontakta er lokala festivalrepresentant och kolla vilka möjligheter som finns enligt era önskemål.

Får vi hänga upp egna "banners" eller använda roll-ups på scenen?

Tyvärr inte. För rättvisans skull så gäller samma regler för alla band. På de mindre klubbarna är det oftast bara plats för festivalens banner. Däremot på dom större klubbarna med projektor (om möjligt) kan vi visa er bandlogo eller ert bandnamn i bakgrunden medan ni spelar. Skicka ett mail med er logotyp till oss i god tid innan er första konsert. Loggan ska vara i hög/original upplösning.

FAQ OMRÖSTNING



Hur röstar publiken??

Publiken och dom deltagande musikerna rösta med hjälp av en webapp i mobilen. Man kan rösta på så många band man vill men rösten är endast giltig om man har röstat på minst 2 band. Vi har sett att publiken röstar i genomsnitt på 3 band. Det gör att "taktisk röstning" är reducerat till en obetydlig nivå.

Kan vi rösta på de andra banden på festivalen?

Ja, ert band får också möjlighet att röa. Ni får rösta på alla band ni vill.

Vad händer om man endast röstat på ett band?

Det går inte att rösta i appen om man inte har röstat på minimum två olika band/grupper.

Varför går banden vidare baserat på publikomröstning?

Om man vill etablera sig och bestå som band i musikbranschen så handlar det om att övertyga publiken om att man är något extra (det är trots allt dom som ska köpa ens musik, merchandise och gå på konserter). Man överlever helt enkelt på publikens gunst och en övertygande insats får folk att komma tillbaka till nästa konsert. En publikomröstning ger därför en realistisk indikation på om man är på väg i rätt riktning. Det är också en lärorik erfarenhet som man kan ta lärdom av. Kort sagt handlar det alltså om att bevisa för publiken att man är tillräckligt övertygande för att dom ska vilja se bandet igen - på en större scen!

Betyder det att man kan vinna bara för att man har många vänner?

Nej. Glöm inte att publiken måste rösta på minst 2 band. Det är dock ingen dum ide att få med sig många fans för att få "säkra röster" och skapa en fet stämning på konserten. Men man måste också vara överbevisande och skicklig för att locka intresse från ny publik och få dom att lägga sin andra röst på ert band.

Hur funkar juryomröstningen?

I finalerna är det juryn som utser vem som vinner. Det är ingen som har vunnit tills finalen och därför är det juryn som väljer vinnarna av Emergenza Festival. Finaljuryn består av upp till fem branschpersoner från Sverige och utlandet. I inledande rundor och semifinaler kommer en mindre jury plocka ut sin favorit för kvällen. Om detta band inte redan är ett av banden som publiken har röstat vidare kommer juryns favorit också gå vidare. Juryn har alltid fler kriterier att utgå ifrån. Dessa kriterier går vi genom på det första mötet med ert band så ni kan förbereda er för att göra konserten till en stor fest!

Vart hittar jag resultatet för kvällen?

Du hittar resultaten här på sidan.

FAQ BILJETTER



Hur får publiken tillgång till konserterna?

Publiken kan antingen köpa en förköpsbiljett eller betala inträde vid ingång på konsertkvällen. Fördelen med en förköpsbiljett är att man sparar pengar, stöttar det band man köper biljetten av då en del av pengarna går till bandet samtidigt som det att era fans har köpt biljett är det som gör att dom kommer på konserten.

Måste vårt band betala för biljetterna i förväg?

Nej, självklart inte.

Måste vi sälja alla våra biljetter?

Alla säljer så många biljetter som möjligt för att det ska bli en så stor fest som möjligt framför scenen när ni lirar, samt en minnesvärd kväll. Det är inget särskilt krav på biljettförsäljningen. Precis som med allt annat i livet handlar det om att göra så gott man kan. :)

Kan vi få fler biljetter?

Om konserten inte är slutsåld och det fortfarande finns biljetter över kan ni få fler biljetter om ni har en realistisk möjlighet att sälja dom.

Är det viktigt att bandet själv promotar sin konsert?

Ja det är väldigt viktigt. Tänk på att så länge man är ett upcoming band så står man själv för allt arbete tills den dag där någon förhoppningsvis får upp ögonen för bandet och vill överta en del av arbetet. Att jobba för sitt band's karriär är en insats som hela tiden bör intensifieras. Det är de aktiva och seriösa banden som kommer långt, det gäller både i Emergenza Festival och i resten av musikbranschen.
Det är upp till Emergenza Festival att arrangera och erbjuda deltagarna möjligheten till oförglömliga konserter på landets bästa klubbar och scener. Dessutom annonserar vi samtliga konserter på webben och klubbarna publicerar konserterna i sina kanaler. Flera av de ledande magasiner och tidskrifterna brukar plocka upp nyheter om banden som deltar. Detta garanterar dock inte att vi når ut till varje band's fanbase och det är en utmaning att dra folk till en konsert med ett band som folk aldrig hört talas om innan. Därför är det oerhört viktigt att varje band promotar sina egna konserter för att på så sätt nå ut till en ny fanskara. För att underlätta bandets promotion erbjuder vi deltagande band en fotosession och en affisch/flyerlayout som visat sig vara ett bra verktyg för många band. Varje band får också förköpsbiljetter som man kan sälja billigt direkt till sina fans.

Gäller biljetten till alla konserter?

Nej. En biljett gäller till en valfri konsert i den kategorin den tillhör. T.ex. om en biljett är köpt till de inledande rundorna så ger den tillträde till en valfri inledande konsert. Biljetter köpt online gäller bara till den specificka konserten som står på biljetten.

Har vänner, flickvän/pojkvänner, föräldrar etc gratis inträde?

Nej, tyvärr inte.

Vad händer om vi tappat bort de biljetter som vi har ansvaret för?

Tyvärr så ska det betalas för alla biljetter som inte blivit returnerade. Slarva inte bort dom!

Får vi gå gratis på alla konserter om vi spelar på festivalen?

Ja. Alla musiker som deltar i Emergenza Festival har fritt inträde till alla våra konserter WORLDWIDE i den säsong man deltar. Du kan enkelt ansöka om gratis inträde via hemsidan genom att hitta den konsert du vill gå på för att sedan följa instruktionerna hur du mottager gratis inträde. Vänner/familj som eventuellt följer med dig måste köpa biljett.

ANMÄLAN